יום ראשון, 9 בדצמבר 2012

Global Outbreak - כמו XCOM עם זומבים

בפעם הקודמת הדגמתי איך לא עושים משחק אסטרטגיה לאנדרואיד. לפייסבוק, אולי. אבל אנדרואיד מסוגל ליותר. כמה יותר? ככה יותר:


Global Outbreak הוא משחק אסטרטגיה שלא רק מציג איכות וגרפיקה שלא היו מביישות משחק PC סביר,מנצל בצורה חכמה את ממשק המגע של הטלפון ואפילו מציע replayability (סיבה טובה לשחק שוב אחרי שסיימת את המשחק בפעם הראשונה), לא רק כל אלה- הוא משחק freemium שממש אפשר לשחק לאורך זמן בלי להענש על זה שלא שילמת כסף אמיתי!

שחר המתים

העלילה. מגפת זומבים מתפרצת לה בפתאומיות ברחבי הגלובוס. בטוויסט מעניין שהוא אולי קריצה ל"פלישת חוטפי הגופות" מוקד ההתפרצות הוא נבגים, מן צנוניות ענקיות ומלאות דם שמתפשטות מעיר לעיר ומפיצות את המגפה. הרשויות העירוניות בכל עיר מנסות להתמודד עם הבלאגן, אבל משיקולים של תקציב נאלצות בסופו של דבר להוציא את העבודה לקבלן משנה. הפעם, חברת הקבלן שתשלח אותך לעבוד קשה במקומות לא נעימים ובשכר לא מספק היא Blackthorne Industries. הם בכלל לא כמו Blackwater האמיתית, כי הם מתמחים ברצח זומבים ולא אזרחים עירקים.
אלא אם הם עירקים זומבים.
כמו במשחקי X-COM (אני אזכיר את זה עוד הרבה, תתרגלו) לדורותיהם, למרות שחוליה של חיילים בודדים עם נשק קל מסוגלת לנקות עיר שלמה מזומבים,מסיבה לא ברורה שום צבא או רשות חמושה רואים צורך להתערב ואתה נשאר עם האחריות לנקות את כל הערים בעולם לפני שנמאס להם והטילים הגרעיניים מתחילים לעוף.

זה עובד ככה: לפניך מפה תלת מימדית של העולם (או Geoscape, לחובבי X-COM) ועליה כל הערים המרכזיות. התראות על התפרצויות, ערים חשובות אסטרטגית ומשימות מיוחדות מוצגים על המפה, יחד עם הבסיסים והיחידות שלך.
אפשר לסובב, להגדיל ולהקטין את המפה, וגם לגעת בערים או יחידות כדי לקבל עליהם מידע או לבצע פעולות.

מהר מאוד תתחיל לקבל הודעות על התפרצויות ברחבי העולם. במגע של גאונות, המשחק מרכז את עיקר האקשן מסביב למיקום שלך בעולם האמיתי. כישראלי, השכונה המיידית שלך לא מלאה בערים שתחוש צורך בוער להציל מאסונות טבע, אבל תעשה מאמץ הא? משלמים לך על זה.
עכשיו, כל עיר תתחיל בלהכריז שהיא מתמודדת לבד, תודה. אבל תן לה כמה דקות והיא תתחיל להתמלא בצנוניות מוות. הצנוניות יתחילו להתפשט לערים אחרות והשכונה מתחילה באמת להדרדר. לפעמים מתחילה להשמע אזעקה, ואז הזיהום מתפשט אקטסרא-מהר. תמתין, וזה עובר. אבל המצב נוטה להיות פחות כיפי אחר כך.
יש גם שעון, שמונה את הזמן שנותר לך. כמו לכל עובד קבלן, הזמן הוא מועט מידי. אבל כשהוא אוזל העולם משמיד באש גרעינית כל עיר שנותרה מזוהמת, ומשלם לך רק על הערים שהצלת. ואז הכל מתחיל מהתחלה.

כן בעצם מתבטאת האסטרטגיה במשחק. ולמרבה ההפתעה, יש פה לא מעט. ראשית, עליך לבנות בסיסים. הזולים יותר הם עמדות תותחים, שיאיטו את התפשטות המגפה בין ערים ביניהן הם נמצאים. היקרים הם בסיסי מסוקים, מהם תוכל לשגר צוותים של לוחמים לערים מוכות זומבים. לכל מסוק יש כמות סופית של דלק והם גם לא טסים במהירות האור, ולכן פריסת הבסיסים ברחבי הגלובוס היא חשובה. בסיסי מסוקים יכולים גם להחזיק מסוק תקיפה במקום מסוק תובלה. מסוקי תקיפה יכולים לטהר ערים מזוהמות שאין בהם צנוניות.

הזיהום ביוון מתפשט ברחבי אירופה. איטליה כבר נפלה. האם החופשה הבאה שלנו תהיה בתורכיה?
 אז אתה בונה בסיס מסוקים, קונה מסוק ושוכר כמה לוחמים, מצייד אותם בנשק עיקרי ומשני ושולח אותם לטהר עיר במצוקה. אם הזיהום הספיק בינתיים להתפשט תרצה להתקיף את הערים שזוהמו אחרונות. כל עיר מחזקת את אלו שקשורות אליה. פחות קשרים- פחות צנוניות ופחות זומבים. גומרים הולכים.
המשימה שלך היא להשמיד את כל הצנוניות בעיר. תעשה את זה, והזומבים, אה, ילכו הביתה? ואתה תקבל צ'ק שמן, נקודות מחקר ושפע נסיון לחיילים.

אבל קודם המסוק צריך להגיע לשם. למסוק לוקח כמה דקות להגיע ליעד. אתה יכול להאיץ את הזמן (כמו ב-אתה-יודע-מה) ע"י לחיצה על בר הזמן, אבל הוא מתרוקן כשאתה עושה את זה. עדיין, יש בו מספיק ליותר זמן משחק ממה שסף הריכוז שלך יאפשר למשחק אחד. יותר מ-5 משימות או איזה 20 דקות משחק. אם אתה ממש רוצה לשחק יותר- כבה את המשחק, חכה שעה והוא יתחיל להתמלא. או קנה עוד זמן בכסף מלא. או קנה את XCOM ל-PC. מה לא בסדר איתך שאתה משחק כל כך הרבה זמן בנייד? לא נגמרת לך הסוללה?

בכל מקרה, המסוק מגיע לעיר ומתחיל החלק של האקשן.

נוחתים בשדה הקרב. אוהבים ריח של נפלאם בבוקר.
 כמו ב-ניחשתם נכון, X-COM, אתה שולט ישירות בחוליה קטנה של חיילים ברחבי מפת העיר. ממש כמו ב-XCOM (בלי מקף זה החדש, לא המקורי) יש מספר מוגבל של מפות מוכנות מראש, אבל יש הרבה כאלה והן שונות אחת מהשניה במראה ובאופי. חלקן הן מבוך של סמטאות צרות או שוחות, חלקן הן רחובות עיר פתוחים וחשופים. יש בסיסים צבאיים, ביצות, ואופטימוס פריים. נסו למצוא אותו, ילדים.
מכיוון שאין לך עכבר, זה עובד עם האצבע, וזה הרבה יותר ברוטלי. גע במסך, והחוליה שלך תרוץ בצייתנות לשם. החלק את האצבע דרך כמה אויבים, והחיילים שלך יציינו מטרות ויוציאו אותן להורג לפי הסדר. נסה לסמן כמה שיותר במכה: יש בונוס. זומבי הגיע עד לחייל שלך? בצע עליו את תנועות Fruit Ninja והחייל שלך יעשה בערך אותו דבר לזומבי.
אתר וחסל את כל צנוניות הדם, והעיר מטוהרת. המסוק חוזר הביתה עם החיילים ששרדו ואתה קוצר תהילה, כסף, נסיון ונקודות מחקר.
למרבה ההפתעה, למרות הקונספט הבסיסי גם כאן יש אלמנט של אסטרטגיה. לחיילים יש בריאות ותחמושת מוגבלת. כשהתחמושת אוזלת, הם עוברים לנשק המשני. כשזה אוזל, הם יכולים לברוח. זה לא עוזר. מצד שני, ברחבי המפה מפוזרות ערימות קטנות של תחמושת, כסף ו...מחקר? מיקרוסקופים? שמאוד יכולות לעזור לך במערכה הכללית. האם תנסה להגיע ישר לצנוניות ולסגור עניין, או שתחפש מציאות ותסתכן באובדן חיילים יקרים וכשלון המשימה?
אה, ויש גם רימוני יד. הם כיפים.

צנונית מוות בפעולה. משמאל, צנונית קצוצה.
 בתום כל משימה החיילים ששרדו יכולים להשתמש בנסיון מהמשימה כדי לשדרג את יכולותיהם. על כל יכולת שמשדרגים החייל גם עולה בדרגה. חיילים מנוסים הם קשוחים וקטלניים יותר, אבל גם הרבה יותר יקרים להחליף. פשוט כי לשכור חיילים בדרגה גבוהה עולה יותר כסף.
בנוסף לנסיון, אתה מקבל בסוף משימה מוצלחת כסף, נקודות מחקר וזהב.
כסף משמש לקניית בסיסים, מסוקים, חיילים וציוד. נקודות מחקר משמשות, למרבה ההפתעה, למחקר. זהב הוא המשאב הנדיר ביותר אבל השימושי ביותר- אפשר להשתמש בו כדי לרפא חיילים פצועים (הם מתרפאים לבד בבסיס אבל זה לוקח יותר זמן), להחיות הרוגים, לרכוש חיילים ומסוקים מיוחדים וכאמור עוד האצת זמן. זהב כאמור אפשר לקנות בכסף אמיתי (יען כי freemium) אבל כאן זה באמת יפגע בכיף ובאתגר של המשחק. שמרו את מעט הזהב שאתם מוצאים כדי להחיות חיילים שנהרגים במשימות קריטיות.
אגב, גם אם המשימה נכשלה אתה עדיין מקבל את כל המשאבים שמצאת במהלכה.

הרגת היום 20 זומבים ולכן אתה בבירור יודע יותר טוב איך ללבוש שריון
 יש כאמור גם מחקר. בניגוד למשחק-האסטרטגיה-הטוב-ביותר-אי-פעם מדובר רק בכלי נשק. נקודות המחקר שצברת משמשות כדי לחקור שדרוגים לנשק העיקרי (רובי תקיפה) והמשני (אקדחים, תמק"ים ורובי ציד), שהופכים אותו בהדרגה מנשק עצוב של ג'ובניקים למפלצת מקוסטמת ומשופצרת. כל עץ שדרוגים מוביל לפתיחת נשק נוסף שתוכל לרכוש לחיילים.
מעניין לציין שלמרות שהשדרוגים והנשקים הולכים ונהיים יקרים ככל שמתקדמים בעץ המחקר, נשקים רבים נשארים חזקים כמו או יותר מהחדשים יותר. בתלות בשדרוגים שבחרת, כמובן.
רמז: תבחר את כולם.

כוונת אופטית, כוונת לייזר, מחסנית מוגדלת ולהגדיל את הצ'יפס בבקשה
 יש גם ערים שהן נכסים אסטרטגיים. אם תצליח להגן עליהן במשך מספיק זמן מזומביפיקציה הם יניבו בונוס גדול של כסף ומחקר.
ויש גם משימות מיוחדות. משימות כאלה נותנות הרבה כסף ומחקר וחיוניות למאמץ המלחמתי שלך, אבל גם משחררות מדי פעם טכנולוגיה חדשה של סוג מסוק או בסיס תותחים, שחיוניות כדי להתמודד עם הרמות הקשות יותר של המשחק.
המשימות האלה גם מציעות שינוי אווירה מציד הצנוניות הרגיל, עם מגוון פעולות קצרות ורצחניות כמו הגנה על בסיס מגלים של זומבים, שמירה על טכנאי בעודו מתקן עמדות תותחים או חילוץ מדענים משטח אויב.

עוד לקוח מרוצה נמסר בהצלחה למסוק האיסוף. אל תשכח את הטיפ!

שני קבלנים עושים את כל העבודה בשביל שבעה אנשי קבע. שימו לב למל"ט בפינה: הוא תמיד שם, וזה מסביר איך אתה המפקד רואה את שדה הקרב. גאוני!
כמו שנאמר בהתחלה, כשהזמן בשעון אוזל העולם מושך בכתפיו משגר טילים גרעיניים אל כל הערים שעדיין מזוהמות. אתה מקבל ניקוד לפי מספר הערים שהצלת, שמתווסף לסכום הניקוד הנצבר שלך.
המשחק מדרג אותך לא רק במדרג העולמי, אלא גם בעיר הספציפית שלך. אני מקום שלישי בקרית ביאליק, מסתבר.

ואז אתה יכול להתחיל משחק חדש. אתה יכול לבחור את רמת הקושי, אבל בכל מקרה המשחק ימשיך עם כל הבסיסים, היחידות והטכנולוגיה שצברת עד כה. זה אולי יעזור לך כשתתחיל ברמה קשה קצת יותר. אם לא (סביר שלא) תמיד תוכל לנסות שוב את אותה רמת קושי, ולנצל את המשחק הבא כדי לבנות את הבסיסים הנוספים ולהשיג את הטכנולוגיה הנוספת כדי להיות מסוגל לשרוד אולי את הרמה הבאה.
שזה גאוני, כשחושבים על זה. משחק שבו יש משמעות לכל משחק חדש שאתה משחק למשחק הבא אחריו.
למעשה, אתה לא יכול להגיע אפילו לחלק קטן מכלי הנשק, המסוקים והבסיסים במשחק אחד. אתה חייב לנסות שוב ושוב. שהיה יכול להיות מבעס, אם זה לא היה כיף.

ואם כל זה לא מספיק, בימים האחרונים המשחק עודכן עם עוד רמות קושי, עוד רובים, עוד תותחים ועוד מסוקים. אני מקווה שזה מגמה, אבל גם אם זה ייעצר פה יש כאן מספיק משחק בשביל שעות על גבי שעות.
בחינם.
אישית, הייתי מעדיף לשלם מראש ולקבל את המשחק המלא, בלי המגבלה המלאכותית של זמן מוגבל להאצה.
אבל היי, חינם.

XCOM, אמרתי? לא בחינם, אבל אפילו יותר שווה.

4 שפנים זה כמעט מושלם


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה